דף הבית >> לימוד לזכרו >> חוברת מאמרים לעילוי נשמת אביתר >> עם ישראל - אור לגויים - מתנאל ואורי שר
 

 

 

עם ישראל אור לגויים - מתנאל ואורי שר
 
הפעם הראשונה שמופיע הביטוי "אור לגויים" הוא בספר ישעיה פרק מב' פסוקים ה'-ו':
"(ה) כּה אָמַר הָאֵל יְהוָה בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם וְנוֹטֵיהֶם רקַע הָאָרֶץ וְצֶאֱצָאֶיהָ נתֵן נְשָׁמָה לָעָם עָלֶיהָ וְרוּחַ לַהלְכִים בָּהּ: (ו) אֲנִי יְהוָה קְרָאתִיךָ בְצֶדֶק וְאַחְזֵק בְּיָדֶךָ וְאֶצָּרְךָ וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם לְאוֹר גּוֹיִם"
 
מהו אותו "אור לגויים" שזהו תפקידו של עם ישראל?
מצודת דוד" מסביר, שהכוונה היא להביא את הגויים לידיעה שה' הוא האלוקים וכפי שאנחנו מסיימים בתפילה "וְהָיָה יְהוָה לְמֶלֶךְ עַל-כָּל-הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְהוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). 
וכך לשונו: "לאור גויים" – "להאיר עיני הגויים כולם לדעת שה' הוא האלהים"
וכך גם מסביר המלבי"ם במקום:" "ואתנך לברית עם" - זה ישראל שעמהם כרתי ברית, תהיה אתה האמצעי שיתקיים הברית הזאת. "לאור גויים" - אלו עובדי כוכבים, שתאיר להם האמונה לבל ילכו באפל ויכירו אחדות ה', ומפרש נגד לאור גויים". 
כלומר, המצודת דוד והמלבי"ם אומרים שעם ישראל הוא האמצעי כדי להביא את כל העולם לידיעה שהקב"ה הוא המלך.
 
הרד"קמסביר אחרת. הוא מסביר כי אור לגויים הוא בשני מובנים: האחד - שעם ישראל הם קיום העולם כי בלי ישראל, אין עולם ועל ידי ישראל, יהיה שלום בעולם כולו.
השני - שעל ידי עם ישראל הגויים יקיימו את שבע מצוות בני נח המוטלות אליהם, וילכו בדרך טובה. 
וזה לשון הרד"ק: "לברית עם - לקיום כל עם ועם. כי בעבורך מתקיים כל העולם וכל ברית הוא ענין קיום וכן תהיה גם כן לאור גויים, כמו שאמר והלכו גויים לאורך, והאור הוא התורה שתצא להם מציון, וישראל יהיו קיום האומות על שני פנים: האחד - שיהיה שלום בעבורם בכל הגוים כמו שאמר על המשיח ודבר שלום לגוים, ואמר והוכיח לעמים רבים, וכתתו חרבותם לאתים וגו', השנית - כי בסבת ישראל יהיו הגוים שומרים שבע מצות וילכו בדרך טובה כמו ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו וגו' "
 
כמה פרקים אחר-כך, בספר ישעיה פרק ס' מופיע פסוק מרכזי בתפקידו של עם ישראל בעולם. הפסוק מופיע בהקשר של נחמה והוא אכן נקרא כאחת משבע דנחמתא לאחר תשעה באב. הפסוקים מדברים על אור שיופיע על עם ישראל (פסוק א') לעומת הגוים - שלהם יהיה חושך (פסוק ב') ומתוך האור שיופיע על עם ישראל, גם הגויים יאירו באור זה (פסוק ג'). רק בדרך זו יתוקן העולם ויגיע לשלמותו.
"(א) קוּמִי אוֹרִי כִּי-בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד יְהוָה עָלַיִךְ זָרָח: (ב) כִּי-הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה-אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים וְעָלַיִךְ יִזְרַח יְהוָה וּכְבוֹדוֹ עָלַיִךְ יֵרָאֶה: (ג) וְהָלְכוּ גוֹיִם לְאוֹרֵךְ וּמְלָכִים לְנגַהּ זַרְחֵךְ".
 
כך מסביר מצודת דוד את פסוק ג':" "לאורך" - רצונו לומר: ממך ילמדו דרכי ה' ואתה תאיר עיניהם". כלומר: אנחנו נקיים את דרכי ה', המצוות והתורה, והגויים ילמדו מאיתנו דרכים מתוקנות אלו.
ובצורה דומה מסביר גם הרד"ק שם: " "והלכו גוים" - כמו שאמר: "והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' ואל בית אלהי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו" - זהו שילכו הגוים לאור ישראל, הם ומלכיהם ושריהם".
 לפני כ- 100 שנה הוגים יהודים מגרמניה אמרו שמשמעות " אור לגויים" היא שיהודים יהיו מפוזרים בעולם, ויפיצו שם תורה ומוסר (בין ההוגים היה גם הרש"ר הירש). אך יש עוד דרך להפיץ אור בקרב הגויים, – בדרך של עם מאוחד בארצו, עם צדיק, "ממלכת כוהנים וגוי קדוש".
גם בעתיד יהיה פיצול בעם: "ממלכת כוהנים"- אלה שיפיצו את התורה ואת המוסר ולעומתם יתר העם שיעסוק בעבודתו, בחלק הגשמי שבבריאה. מכאן רואים שלא כל העם יעסוק בתורה, אבל כעם אחד ישר והגון, גם אפשר להוציא את האמת לעולם, ויותר מאם כולם היו לומדים תורה אבל מפוזרים בעולם.1
עם ישראל מתוך שיעבוד על מידותיו כך ישפיע על סביבתו ועל העמים שמסביבו לדוגמא: אמת, צדק, יושר, כבוד האדם, אמונה, אופטימיות וכדו'. זה ברור גם שעם ישראל הוא זה שהפיץ את הערכים האלה, כי בזמן מתן תורה היהדות הייתה הדת המוסרית היחידה ורק מאז העמים התחילו להתעדן.
האור יוצא דרך פגישה תרבותית לדוגמא, הנצרות והאיסלם שיצאו מעם ישראל ואפילו שאין הרבה מה להתפאר מהם, הם בכל זאת מחדירים קצת ערכים טובים לעולם. ובקשר לפחד שכולם ילכו אחרי אמונתם, הרי כבר נאמר "כי אז אהפך עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם ה' לעבדו שכם אחד" (צפניה ג' ט').2
ולמחשבה שאם האור יוצא דרך פגישה תרבותית אז עדיף להתפזר בגולה, צריך לזכור שאין להשוות קידוש ה' של אדם בודד לקידוש ה' של עם. הייתה השפעה גדולה מאוד של עם ישראל בזמן שלמה המלך. מלכת שבא הגיעה ולא היה קץ להשתוממותה ולפליאתה.3
ולאנשים שאומרים שאם האור יגיע דרך פגישה תרבותית, אז אנחנו נפגע מהתרבות שלהם, אפשר לומר להם ש“האור” המדובר דומה במהותו לזרקור של מגדלור. ספינות מפליגות לעברו, אך הוא אינו נע אל הספינות. המגדלור נותר במקומו.
 
 
1 יוצר אור (הרב שלמה אבינר)
2 הלכות מלכים י"א ד'
3משיב הרוח (הרב שלמה אבינר)
 
 
מה התכלית?
 
בעצם אפשר לחלק את המטרה לשתי תתי-מטרות:
1. להראות לגויים את האמת ואת מלכותו של הקב"ה
מטרתו של "אור לגויים" כמאמר הפסוקים שמהם הביטוי הגיע "וַיֹּאמֶר נָקֵל מִהְיוֹתְךָ לִי עֶבֶד לְהָקִים אֶת שִׁבְטֵי יַעֲקֹב וּנְצוּרֵי יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב וּנְתַתִּיךָ לְאוֹר גּוֹיִם לִהְיוֹת יְשׁוּעָתִי עַד קְצֵה הָאָרץ" ו- "וְהָלְכוּ גוֹיִם לְאוֹרֵךְ וּמְלָכִים לְנֹגַהּ זַרְחֵךְ" היא שאנחנו, עדיף כעם, נראה ונלמד את העולם על גדולתו של הקב"ה.
"וְנוֹדַע בַּגּוֹיִם זַרְעָם וְצֶאֱצָאֵיהֶם בְּתוֹךְ הָעַמִּים כָּל רֹאֵיהֶם יַכִּירוּם כִּי הֵם זֶרַע בֵּרַךְ ה'" (ישעיה ס"א ט')
 
2. להכניס מוסר לעולם
המטרה השנייה היא, שמוסר יהיה חלק בלתי נפרד מחיי היום יום של בני האדם. מה שכתוב ברש"י על קבלת התורה "כפה עליהם הר כגיגית", זה שהקב"ה בעצם הראה לעם ישראל איך החיים מתנהלים בימם כשהשלטון נמצא בידי מלכי אדום המושחתים והרעים. הקב"ה אמר לבני ישראל אם אתם רוצים - בסדר אל תיקחו את התורה ומלכי אדום ימשיכו לשלוט בעולם שזה בעצם 2000 שנות תוהו שכתובים בגמרא. בגלל זה עם ישראל קבל את התורה-כי ראה איך העולם יכול להיות. הפעם "השנייה" שישראל קיבלו את התורה הייתה בפורים כשלקחו אותה מרצון. למה אז?   כי עוד פעם ישראל ראו איך העולם יתנהל כשאדום תשלוט. למה דווקא הלכו לתורה בזמנים כאלו? כי הם ידעו שתורה=מוסר שזה מה שנוגד את מלכות אדום. בשל זאת כשהיטלר ימ"ש אמר שהוא רוצה שהנאצים ישלטו 1000 שנה הוא הבין שהוא צריך לרצוח את היהודים כי העולם לא ייתן לנאצים לשלוט, כי בתוכם טבועים ערכי המוסר של עם ישראל.1
אפשר גם לראות בספר מיכה פרק ד' איך תכונת לימוד המוסר טבועה בעם ישראל. בפרקים א'-ג' רואים את כל הצרות שיפקדו את עם ישראל, ופתאום בפרק ד' כתוב איך שביהמ"ק יבנה, ואז הגויים ינהרו ללמוד מעמ"י איך לנהל חיים טובים ומוסריים. אפשר לתמוה- מה אכפת לישראל מהגויים, מה הנחמה של הנביא שהוא אומר "ונהרו אליו עמים? מצדם (של עם ישראל), שימותו (הגויים) אחרי כל הצרות שהם עשו לנו! אלא מכאן אפשר להבין שעם ישראל יהיה שמח כשילמד את הגויים מוסר, כי זאת הסיבה שבשבילה נוצר. והנביא מנחם את עמ"י בכך שבאחרית הימים עמ"י יגיע לתיקון המושלם שלו, שזה ללמד את העולם תורה ומוסר. עם ישראל לא נולד כמו כל עם, אלא מבריאת העולם ועוד לפניה והמטרה של עם ישראל הייתה לתקן את העולם. בגלל זה לימוד הגויים מוסר זה מה שגורם לישראל להיות שלמים ובכך לגרום לעולם להיות שלם. עם ישראל יגרום לגויים לזרום כמו נהרות, אבל למעלה- לבית המקדש שם יוכלו להיות בסנהדרין וכך להשפט בצורה טובה, לראות איך נראה אורח חיים של יהודי ולנסות לחקות אותו בכמה מובנים, או פשוט להגיד תודה לבורא עולם.
 
¹(|שיחות הרב אברהם יצחק הכהן דור.)
איך זה מתבצע כיום
במדרש תהלים מזמור לו' כתוב:
"ר' שמעון בן לקיש אמר: כך אמר הקב"ה לישראל: מבקשים אתם לספות עם אומות העולם בעולם הזה. אמרו לפניו: רבונו של עולם "אל תט לבי לדבר רע" (שם קמא ד) למה? לפי שהם עוללות שנאמר "להתעולל עלילות ברשע את אישים פועלי און" (שם שם) אפילו במצות הנעימות שלהם - אין אנו מבקשין שנאמר "ובל אלחם במנעמיהם" (שם שם). ובמה אנו חפצים? במצוות שלך, שנאמר: "כי עמך מקור חיים, באורך נראה אור" וכתיב: "והלכו גוים לאורך" (ישעיה ס ג) ".
 
במדרש אנחנו רואים שדווקא ה'אור לגוים', שהוא תפקיד עם ישראל ביחס לגוים, הוא מוגדר מאוד. ה'אור לגויים' שאנחנו מצווים להיות, הוא דווקא על ידי שאנחנו חפצים ודבקים במצוות ה' ולא מתחברים עם הגויים בדרכם ואפילו ב'מצוות' הטובות שלהם. בדרך זו אנחנו מסוגלים למלא את תפקידנו וייעודנו האמיתי של "והלכו גויים לאורך".
היום לצערנו, אנחנו עדים לתופעות רבות של ניסיון של חיקוי לאומות ובראשם לתרבות המערב, אמריקה. כפי שראינו במדרש, גישה זו אין לה כל יסוד, ודווקא על-ידי שנמנע מהליכה אחרי הגויים ונמשיך בדרך התורה והמצוות שה' נתן לנו, דווקא כך, נשמור על תפקידינו ומתוך כך, גם נוכל להאיר את העולם. 
החל מלפני כ-150 שנה התחילה תנועת הציונות. התחילו קבוצות אנשים לעלות לארץ, להפריח את השממה ולייבש את הביצות. כבר בזמן פעולות ניל"י (נצח ישראל לא ישקר) היה אפשר לראות שליהודים כן נשאר כוח והם לא סתם נעלמים. ככל שמתקדמים בציר הזמן מאז אפשר לראות איך לאט- לאט, יותר ויותר יהודים מתחילים לעלות לארץ, ומראים שהם כבר אינם חסרי אונים כפי שחשבו פעם. התחילו גם פעולות המחתרות שהראו שזו ארצנו. אך בפרוץ השואה ומלחמת העולם השנייה התחילו כבר לחשוב שלא, היהודים לא עומדים לחזור לארצם, הגרמנים יכבשו את א"י וגם יהרגו את היהודים שבה. אך הגרמנים הובסו. וכשעוד ועוד יהודים התחילו והמשיכו לעלות לארה"ק, אפשר היה להבין שיש אלוקים, והוא זה שמחזיר את עמו ישראל לארצם. מחשבות אלו רק התעצמו אחרי מלחמת העצמאות ועוד יותר בזמן מלחמת ששת הימים כשצבא ישראל הקטן, הצליח להכניע את צבאות ערב הגדולים, ולא רק זה אלא גם הכפיל ושילש את שטח הארץ.
   ככל שמתקדמים בציר הזמן, גם רואים איך מדינת ישראל שקמה בסך הכל לפני כ-60 שנה הגיעה ל"חוד החנית" בתחומים רבים ביניהם: רפואה, מחשבים, מכשור צבאי, מכשירי מרגלים, כלכלה וכדו'. וההוכחה הגדולה היא שהאומות שואלות את עצמם, איך זה יתכן שעם שהוגלה מארצו והושפל במשך כ- 2000 שנה יוכל לחזור לארצו ולהצליח להתמודד עם צרות ולשרוד? אבל ההוכחה הניצחת בשבילם תהיה, כאשר יגיע משיח בן דוד ויבנה את בית המקדש. אז כולם ידעו, ולא יהיה שום ספק שאכן עם ישראל הוא עם הנצח. 

המאמר מוקדש לזכר אביתר אביבי ז"ל.
למדתי עם אביתר בכיתות ז-ח ובזמן זה זכיתי להכיר נשמה צדיקה.
אביתר תמיד היה עוזר לכל אחד והצטיין בכל תחום אותו ניסה.
אביתר שמח תמיד והחיוך שלו קרן תמיד – בכל מקום ובכל זמן.
יהי זכרו ברוך.

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...